Skip to content

Dit zijn de meest gezochte zoektermen
van 2022

Blog

Het einde van het jaar is nabij en ineens vliegen de lijstjes je om de oren. De grootste hits van het jaar, de meest bekeken video’s op sociale media of de beste prestaties in de sportwereld. Wij leefden op toen Google de meest gezochte zoektermen van 2022 publiceerde. Seogi deelt de topresultaten uit Nederland en neemt interessante zoektermen met je door. Met bijzondere aandacht voor het commerciële aspect en hoe online webshops slim op de zoektermen kunnen inspelen.

Google publiceert elk jaar een lijst met de meest gezochte zoektermen van het afgelopen jaar. Deze lijsten zijn gebaseerd op zoektermen met de grootste verkeerstoename in vergelijking met het jaar daarvoor. Op basis daarvan krijg je al snel een heldere blik op de meest invloedrijke gebeurtenissen van de afgelopen maanden. Dit jaar hanteert Google de categorieën Algemeen, ‘Wat is?’, Overleden, Duurzaamheid en Milieu, Internationale Celebrity’s, Muziek, Nederlanders, Sporters, Technologie en Games en TV, Series en Films. Wij bespreken de algemene top 5 en zoektermen die interessant zijn voor de online ondernemer.

2022 was een bewogen jaar voor vrijwel de gehele samenleving. De plotselinge inval van Rusland in Oekraïne leidde tot de eerste Europese oorlog van de eenentwintigste eeuw. Niet gek dat de meest gezochte term van 2022 dan ook ‘Oekraïne’ is. Het The Voice-schandaal behaalde ook nationale aandacht, waardoor hoofdrolspelers ‘Jeroen Rietbergen’ en ‘Ali B’ op plek 2 en 4 eindigen. Op de derde plaats staat ‘Viaplay’, de nieuwe streamingservice die in 2022 de uitzendrechten over de Formule 1 en de Premier League wist te bemachtigen. De top 5 wordt afgerond met ‘Testen voor Toegang’, een begrip ontstaan uit de coronacrisis wat ook in 2021 in de top zoektermen stond.

Een knappe prestatie van Viaplay, wat zich als bedrijf dit jaar zo stormachtig heeft weten te ontwikkelen dat het in de vijf meest gezochte zoektermen van Nederland is beland. Voor de meeste ondernemers is dit een droom, maar er zijn andere manieren waardoor jouw bedrijf online kan profiteren van de huidige trends. Zo is een van de meest gezochte termen binnen Google de ‘Wat is?’ categorie. Hier typen gebruikers letterlijk een vraag in op de zoekmachine op zoek naar het antwoord. Mocht jouw webshop een product verkopen waar onduidelijkheid over kan ontstaan, kun je hier als ondernemer slim op inspelen. Bijvoorbeeld door een aparte pagina te hebben waar een product of dienst concreet wordt uitgelegd. Belangrijk is dan dat ‘Wat is ….’ letterlijk wordt overgenomen, om zo goed te worden opgenomen binnen het algoritme van Google. Ook kan hier specifiek op worden gepusht door middel van SEO (zoekmachine optimalisatie) of SEA (zoekmachine adverteren).

Verder speelt duurzaamheid in 2022 een grotere rol dan ooit. Niet voor niets dat het een aparte categorie van Google krijgt, waar zoektermen als ‘Klimaatverandering’, ‘Elektrische kachel’ en ‘Gasprijs’ onder staan. Als jouw onderneming hier mee te maken heeft, bijvoorbeeld met een duurzaam product of een dienst die leidt tot energiebesparing, is het belangrijk deze functies expliciet te benoemen en te koppelen aan landelijke problemen. Naast dat dit een betere positie in de zoekresultaten oplevert, trek je ook sneller de aandacht van de bezoeker.

Een blik op de categorie Technologie en Games wijst erop dat Nederlanders afgelopen jaar onder andere geïnteresseerd waren in ‘FIFA 23’, ‘iPhone 14’ en ‘Wordle’. Mocht je als online ondernemer elektrische apparaten verkopen, is het altijd handig om dit soort trendy innovaties er zo mogelijk bij te betrekken. Zo zou je bij de laatste spelcomputer kunnen vermelden dat FIFA 23 hierop gespeeld kan worden of bij een eigen applicatie dat deze beschikbaar is voor de iPhone 14. Hoewel jouw bedrijf misschien zelf deze producten niet verkoopt, zet je zo de populaire zoektermen naar jouw hand.

Met een blik op de populairste zoektermen van 2022 hoopt Seogi je wijzer te hebben gemaakt in de wereld van zoekmachinemarketing. Achteraf is het natuurlijk makkelijk tips geven, terwijl het juist essentieel is om vroeg op de hoogte te zijn van een trend. Bij Seogi helpen we je graag op het perfecte moment te handelen. Met onze geavanceerde marketingtools houden we de nieuwste ontwikkelingen binnen Google nauw in de gaten, zodat onze klanten hier optimaal van profiteren!