Skip to content

De toekomst van Gemini in Google Ads

Blog

Begin dit jaar kondigde Google de uitbreiding van zijn Gemini AI-model aan ter ondersteuning van Google Ads campagnes zoals Zoeken en Performance Max. Volgens het artikel van Shashi Thakur, Vice President en General Manager van Google Ads (Search Ads & Ads on Google Experiences), is deze ervaring ontworpen om betere zoek-campagnes te bouwen via een chat-gebaseerde ervaring. Dit houdt in dat de expertise van de gebruiker gecombineerd wordt met AI. In dit artikel gaan we uitgebreid in op de werking van Gemini en welke inzichten het biedt.

Vereenvoudigen van de Zoekcampagnes
Om Gemini te gebruiken voor Search moet je het standaardproces van een nieuwe campagne aanhouden die voorheen ook gebruikt werd. Na het kiezen van je doelen en de campagne-instellingen verschijnt er een chat waarmee je jouw advertenties kan gaan maken.
Geef Gemini de link naar de website waarvoor je wilt gaan adverteren, hier haalt Gemini informatie uit en kan dan in principe een volledige zoekcampagne bouwen. Normaal gesproken zou je de assets, zoals zoekwoorden en extensies, zelf moeten toevoegen. Dit hoeft nu niet meer. Je begint gelijk met het finetunen van de campagne.

Voor wie is Gemini bedoeld
Voor beginnende ondernemers is Gemini ideaal. Het maakt het makkelijker voor hen om campagnes te bouwen. Gemini helpt bijvoorbeeld met het toevoegen van meerdere elementen waar deze beginnende ondernemers waarschijnlijk nog niet mee bekend zijn. Dit kunnen zoekwoorden zijn, maar ook de ads-extensies en URL’s.
Na de automatisering van Gemini blijft het wel belangrijk dat de campagne goed beoordeeld moet worden.

Ervaren adverteerders profiteren ook van Gemini. Echter, een stuk minder dan beginnende ondernemers. Zij gaan namelijk nauwkeuriger te werk bij het maken van advertenties. Zij gebruiken Gemini meer om ideeën en inspiratie op te doen.

De beperkingen van Gemini
Adverteerders geven aan dat er af en toe na het testen rare outputs tevoorschijn komen. Vooral als de landingspagina niet optimaal is. Ook is het niet mogelijk om een tweede advertentiegroep te maken.
Zelfs met goede input zijn bepaalde suggesties van Gemini niet erg logisch. Het is daarom handig om zelf een kritisch oog te hebben op de gemaakte campagnes.
Gemini lijkt de voorkeur te geven aan links uit de voettekst van de landingspagina voor sitelink-extensies. Ook wordt de omschrijving van deze sitelinks niet ingevuld.

Adverteren in de toekomst
Het is belangrijk om te realiseren dat Gemini nog geen geavanceerde technologie is. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met waar Performance Max een aantal jaar geleden stond. Gemini is (nog) geen tool die volledig functionerende campagnes bouwt. Zie het meer als een tool die ondersteuning en inspiratie biedt, wat waarschijnlijk in de toekomst zal blijven evolueren.