Skip to content

Google Bard:
het begin van een zoekmachine-revolutie?

Blog

Eind 2022 raakte de wereld in de ban van ChatGPT. Een chatbot met kunstmatige intelligentie, die het internet raadpleegt om tot snelle, goed geformuleerde antwoorden te komen. Nu is de zet aan Google, dat razendsnel met een antwoord is gekomen in de vorm van Bard. Seogi vertelt je alles over de geavanceerde chatbot van Google.

Er moet hevig zijn gevloekt op het hoofdkantoor van Google, toen op 30 november 2022 het revolutionaire ChatGPT werd geïntroduceerd. De superintelligente chatbot heeft binnen mum van tijd antwoord op al jouw vragen, waardoor Googles zoekmachine in één klap achterhaald leek. De techgigant laat echter zien niet te hebben geslapen de afgelopen tijd en introduceerde deze maand nog Google Bard.

Wat is Google Bard precies?
Google Bard is de nieuwste chatbot van Google op basis van kunstmatige intelligentie. Het maakt gebruik van LaMDA (Language Model for Dialogue Applications) technologie, ontwikkeld om een gesprek te voeren met kunstmatige intelligentie. Google is al jarenlang bezig met het ontwikkelen van deze techniek, waar het vorig jaar nog het nieuws behaalde doordat een werknemer beweerde dat deze vorm van AI (artificiële intelligentie) zelfbewust was geworden. Bard maakt gebruik van een lichtgewicht versie van het LaMDA model, zodat meerdere gebruikers alvast met de chatbot uit de voeten kunnen. Dat betekent niet dat Bard al voor iedereen beschikbaar is. Google heeft het vooralsnog openbaar gemaakt voor een selecte groep testers, die de eerste fouten moeten detecteren en corrigeren.

Wat kun je met Bard?
De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. Je kunt de intelligente chatbot alles vragen. Het kan je helpen op creatieve ideeën te komen, verder te verdiepen in een moeilijk onderwerp of een helder advies te presenteren. Van het vergelijken van verschillende racefietsen tot het samenvatten van een wetenschappelijk onderzoek, Bard is er om met de kennis van het internet complexe vraagstukken te beantwoorden. Hierbij onderscheidt de chatbot zich van de normale zoekmachine, die zich vooral leent voor eenvoudige vragen met een eenzijdig antwoord.
Bard moet in de toekomst de huidige Google-zoektechnieken gaan versterken. Het geeft de mogelijkheid om complexere vragen te stellen, waar Bard zal reageren met gedetailleerde informatie en achtergrondcontext. Het assisteert de zoekmachine bij de zogenaamde NORA-zoekopdrachten (No Right Answer). Hierdoor neemt Bard de gebruiker veel werk uit handen. Op dit moment ben je zelf verantwoordelijk voor het vinden van een goede website om informatie op te doen. Bard neemt dit zoekproces van je over en bepaalt in enkele seconden welke informatie relevant is als antwoord op jouw vraag. Daarmee lijkt met de komst van deze kunstmatige intelligentie chatbot een revolutie binnen het internetgebruik aanstaande.

Wat betekent dit voor ondernemers?
Als AI steeds meer binnendringt in ons dagelijks leven, zal ook het zoeken naar producten en diensten drastisch veranderen. In plaats van zelf webshops af te struinen naar de beste deals, zal Google Bard sneller worden geraadpleegd om een gericht advies over een nieuwe aankoop te geven. Om te zorgen dat de zelfdenkende chatbot jouw product of dienst weet te vinden, is online vindbaarheid belangrijker dan ooit. Daarvoor is zoekmachine-optimalisatie essentieel, net als andere componenten binnen de webshop die zorgen dat jouw product wordt opgepikt. Seogi houdt de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI in ieder geval nauw in de gaten, om te zorgen dat we ook in de toekomst onze klanten tot ongekende hoogtes laten stijgen!