Skip to content

Nieuwe tool Google Shopping

Blog

Google Shopping introduceert nieuw meetprogramma en beloont goede service.

Nieuws in de wereld van online marketing! Google Shopping wordt uitgebreid met nieuwe functies op het gebied van bedrijfsimago. Door de introductie van een zogeheten ‘Shopping experience scorecard’ programma gaat Google bijhouden hoe goed de service van een bedrijf is. Zo beloont het bedrijven die een excellente klantenservice bieden met een boost in de zoekresultaten, een geverifieerde badge en nog veel meer. Het programma is beschikbaar voor alle aanbieders die gebruik maken van Google Shopping.

Google brengt het shoppen in de zoekmachine naar een next level met deze nieuwe functie. Met het ‘Shopping experience scorecard’ programma krijg je als bedrijf net als in een normale webwinkel beloning voor een goede klantenservice. Bij online winkels zie je tegenwoordig hoeveel sterren en reacties een website of product krijgt, op basis van de ervaring van eerdere klanten. Het verschil met deze nieuwe functie van Google Shopping is dat de klant dit niet voor je bepaalt, maar Google zelf. Door het scorebord programma monitort de techgigant aan de hand van ingevoerde gegevens de service van het bedrijf. Op basis van informatie als verzendtijd, verzendkosten, retourkosten en bedenktijd wordt bijgehouden of deze afspraken in realiteit worden waargemaakt. Het nakomen of verbeteren van deze cijfers levert je een betere status binnen Google Shopping op. Zo krijg je als ondernemer de mogelijkheid je te onderscheiden van je concurrentie door de afspraken met klanten na te komen. Een mooie beloning voor een onderneming met daadkracht.

Zo ontvang je als winkel een officiële badge achter een aangeboden product, wat laat zien dat je als webwinkel betrouwbaar bent in je levering en producten. Daarnaast is misschien nog wel belangrijker dat bij het leveren van goede service je positie binnen Google Shopping stijgt. Hoe meer informatie er aan het ‘Shopping experience scorecard’ programma wordt geleverd, hoe groter de kans om te stijgen binnen de koopsectie van de zoekmachine. Ook spreekt Google over extra voordelen die klanten helpt jouw bedrijf te vinden. Zo belanden producten eerder op voorgestelde pagina’s wanneer Google Shopping is voorzien van alle informatie. Een mooie motivatie om als bedrijf de klantenservice te optimaliseren en het beste uit je winkel te halen.

Dit betekent echter niet dat je als ondernemer bang hoeft te zijn om fouten te maken of een volledige verkoopadministratie aan Google te leveren. Hoewel deze transparante manier van verkopen via Google Shopping veel voordelen biedt, verzekert Google geen straffen uit te delen wanneer een winkel zich niet voor het programma registreert. Het techbedrijf laat weten dat enkel een uitstekende service wilt stimuleren. Ook bij lagere metingen van het ‘Shopping experience scorecard’ programma zal dit niet zichtbaar worden binnen Google Shopping. Het enige gevolg is dat concurrentie er op vooruit kan gaan door wel te profiteren van het nieuwe programma.

Hoewel Google de verkregen informatie elke dag zal evalueren, is er toch sprake van een terugkijkperiode. Als gevolg hiervan zal je als bedrijf een paar weken dezelfde statistieken moet behalen, wil je dit terugzien in Google Shopping. Wel zo fijn, zo heeft een negatieve uitzondering niet direct invloed op je algemene prestaties. Al met al vergroot deze slimme tool de kansen op het gebied van Google Shopping. Interesse om met jouw bedrijf hier slim op in te spelen? Kom langs bij Seogi. Samen zorgen wij ervoor dat jij optimaal gebruik maakt van alle mogelijkheden om jouw bedrijf op het gebied van e-commerce te laten groeien!